Bij Heiwo wordt gebruik gemaakt van RTM, een hoogwaardig type XPS schuim van Dow. Dit XPS schuim heeft een betere isolatiewaarde. Zeker als het voertuig ouder wordt. Dit isolatiemateriaal gebruikt Heiwo in alle sandwichpanelen, wat maakt dat de gehele trailer goed geïsoleerd is
De kracht van XPS schuim zit hem in de gesloten celstructuur. Door deze eigenschap blijft uw trailer ook na vele jaren nog goed isoleren! In de onderstaande grafiek kunt u zien hoe ons XPS schuim zich verhoudt tot bijvoorbeeld PU schuim. Na verloop van tijd stijgt de lamba waarde van PU schuim zeer sterk. Dit betekent dat het materiaal veel meer warmte door zal laten en dat de isolatiewaarde snel daalt. Dit is bij gewone trailers een kwestie van maanden.
De voordelen van isolatie door Heiwo
Het XPS schuim heeft goede mechanische eigenschappen en is erg sterk. Het schuim heeft bijvoorbeeld een veel betere impact sterkte dan PU schuim. Bij dezelfde belasting op bijvoorbeeld de onderzijde van de zijwand door pallets tegen de binnenzijde, zal het XPS schuim minder snel beschadigen. Hierdoor kan er geen water in het beschadigde schuim condenseren, wat slecht is voor de constructie en het isolerend vermogen.
Ook zijn door de kracht van het XPS schuim minder of geen versterkingsribben nodig in de panelen. Aangezien deze versterkingsribben veel slechtere isolatie-eigenschappen hebben dan het schuim zelf, is het een groot voordeel dat er minder of geen ribben nodig zijn. De isolatiewaarde wordt namelijk veel beter, want deze ribben zorgen voor veel warmteverlies.
Betere isolatie door een lagere opbouw
Bij een gekoelde opbouw gaat de meeste kou verloren door het relatief slechtst geïsoleerde paneel. Bij een standaardopbouw is dit altijd de zijwand, omdat dit het dunste paneel is (45mm). Dit betekent dat als deze zijwand zo klein/laag mogelijk gehouden kan worden in verhouding tot het dak en de vloer, de minste kouverlies optreedt.
Heeft u dus een lading die normaal gesproken beduidend lager blijft dan de opbouwhoogte, dan is het raadzaam om voor een lagere opbouw te kiezen, zodat er minder kou door de zijwanden verloren gaat. Natuurlijk dient er nog wel genoeg ruimte tussen dak en lading te blijven, dat de luchtstroom uit de koelmachine zijn werk nog kan doen (ongeveer 20/30 centimeter vrije ruimte).
Bijkomend voordeel is nog dat door de lagere opbouw minder brandstofverbruik nodig is, want de luchtweerstand en het eigen gewicht van de oplegger nemen af. Bovendien kan met de lagere uitwendige hoogte verwacht worden dat er minder schade wordt gereden, en misschien kunnen er kortere routes worden gereden met lagere tunnels.